svendborg trafiksikkerhedsby

Svendborg by – hvad sker der?

8 kommentarer

Trafiksikkerhedsby-projektet består dels af sikring af skolevejene i Svendborg, dels projektet “Svendborg sætter farten ned”. På kortene kan du se forslag til ændringer på vejnettet i centrum/vest og centrum/øst, samtidig med at du har overblik over hvilke steder der allerede er gennemført hastighedsdæmpende foranstaltninger. Kortene viser forslag til det  fremtidige hastighedsniveau på hver enkelt vejstrækning.
Svendborg Vest - 05022013  Svendborg Øst - 05022013
Hvis du er mere interesseret i at se hvad der sker i en enkelt skoles område, så skal du vælge pågældende skole i menuen “Geografi”.

Du kan kommentere planen her på bloggen eller deltage i debatten på borgermødet – se tid og sted her.

8 thoughts on “Svendborg by – hvad sker der?

  1. Jf. ovenstående bykort med forslag til hastighedsdæmpende foranstaltninger har jeg følgende kommentar/forslag vedrørende Rødeledsvej: I over et år har vejen som et forsøg været belagt med tværgående gummiklodser. En billig løsning, der lige fra første dag har været forhadt af beboere og øvrige brugere af vejen. Klodserne har sandelig nedsat farten på vejen, og det var vel også formålet. Men med denne form for bump er det umuligt at passere klodserne med over 5 (fem) km/t, hvis ikke bilen nærmest skal hoppe over klodserne. Disse klodser bør ikke bruges på normale gode brede vej, men alene på p-arealer og indkørsel til særlige veje som f.eks. Frederiksgade, der jo nærmest er en gågade om natten. Jeg skal anmode om, at der i den kommede planlægning “Svendborg trafiksikkerhedsby” ( med statstilskud på 10 mill.) må blive udarbejdet en helt anden form for bump, indsnævringer og lignende, hvor disse forhadte gummiklodser ikke indgår i planen. Gummiklodsernes forsøgstid må for længst være udløbet.

    Med venlig hilsen

    Mogens Larsen, Rødeledsvej 55, 5700 Svendborg

    • Tak for din kommentar. Vi vil skrive os det bag øret i det fortsatte arbejde og har bemærket dit ønske om en anden løsning end gummiklodserne.

      Med venlig hilsen
      Bente Hansen
      Miljø og Teknik
      Svendborg Kommune

  2. Hej

    Mht. den planlagte fartdæmpning på Enghavevej, håber jeg at I giver den “hele armen”. Bortset fra beboere er det stort set kun taxaer og billister med benzin i blodet der anvender vejen. Da Enghavevej er meget stejl, skal der kun et meget lille tryk på speederen til at få bilen godt op i fart. Dét får mange til at give den uhæmmet gas ned af vejen – givetvis fordi det giver én en følelse af at ens bil har 400 hk…
    Udover de deciderede fartglade, er der også vejens beboere og alm. billister. Pga. vejens hældning opnås en hastighed på over 50 km/t meget nemt, og meget hurtigt. Både os der bor på vejen og dem der anvender den som genvej, vil upåagtet komme til at overskride hastighedsbegrænsningen.
    Jeg håber at der udføres effektive fartdæmpende foranstaltninger. Det skal IKKE være plantekummer som på Marievej. Disse kan man jo køre uden om. De virker kun på Marievej, hvor der holder mange biler parkeret. Bemærk endvidere at den valgte løsning også bør kunne dæmpe farten for to-hjullede køretøjer. Scootere skal OGSÅ kunne mærke at farten skal ned.
    Jeg forestiller mig en løsning som den her eller noget tilsvarende;

    http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vr-data.dk/eksempler/bytraf7x/Hft7x-detail/eks09.01/images/total.jpg&imgrefurl=http://www.vr-data.dk/eksempler/bytraf7x/Hft7x-detail/eks09.01/side1.htm&h=450&w=600&sz=62&tbnid=Xbz2mj2rLGO77M:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__LWOSuCH85Ltp9koY31sWypy0v88=&docid=54XKc5SBbv_WiM&sa=X&ei=L12cUtrkDIGI4gSV7YCIDA&ved=0CDsQ9QEwAg

    Suppleret med skilte der angiver MAX 40 km/t.
    Der må gerne indgå et eller andet grønt element i løsningen, fx med små træer som i Vestergade.
    Man kunne evt. supplere de trafikregulerende tiltag ved at gøre Enghavevej ensrettet i retning mod Vestergade, og samtidig installere trafikregulering via trafiksignal(lyskryds). Dette vil lette færdselen til og fra Enghavevej betydeligt.
    Alternativt kunne lysreguleringen udføres alene.

    Jeg håber at I tager ovennævnte i betragtning.

    Med Venlig hilsen

    Tobias Steen, Ingeniør
    Enghavevej 11
    5700 Svendborg

    • Hej Tobias
      Tak for dine kommentarer til Enghavevej.
      Vi kommer ud til borgerne i januar og februar for at snakke løsninger.
      Se http://www.svendborg.dk/trafiksikkerhedsby/borgerinddragelse

      Dine forslag til løsninger med trafikchikaner falder godt i hak med hvad Svendborg Kommune forventer.
      Mht. evt. signalanlæg ved Vestergade, er det ikke en løsning, der kan indgå i dette projekt.
      En ensretning af en vej giver generelt højere hastighed på vejen, da der ikke er nogen modkørende at tage hensyn til.

      Venlig hilsen
      Bente Hansen
      Svendborg Kommune

  3. Hej Bente

    Jeg skriver blot for at finde ud af hvor langt i forløbet Svendborg Kommune er kommet. Jeg høre fra bekendte, at man er i gang et par steder – bla. på et par blinde veje i Tved. Vi glæder os her på Enghavevej til at kunne mærke forskel, og til at vores børn kan opholde sig i forhaver og på fortove uden at i forældre skal være lige så nærvøse som nu.

    Mht. til de hastihedsregulerende foranstaltninger, så følger her lige et par kommentarer;
    De skal virke, og med det mener jeg virke. Den forhøjning der er udført i Tinghusgade har INGEN fysisk virkning, man opdager stort set ikke at man passere den. Det samme gælder for dén udfor Østre Skole. Man kan uden den mindste smule ubehag eller behov for reduktion af hastighed passere dén ved Østre Skole med op mod 70 km/t. Ergo, har den ingen effekt.

    Gør nu som i udlandet og udfør forhøjninger der kun kan passeres med den hastighed der er meningen. Fx kan et bump i Frankrig IKKE passeres over 30, hvis der står 30 på skiltet. De er effektive, og folk – både lokale og tourister – har respekt for deres effektivitet.

    Kommer der yderligere borger indvoldvering? Kan man komme med forslag til placering – vi vil i hvert fald gerne have én ud for nummer 11.

    Hilsen Tobias

  4. Hej Bente

    Der er ikke meget “grønt element” i de viste forslag. Jeg synes det er synd, at man vælger så vag en foranstaltning som angivet på tegningerne.

    Der er flere ting der ikke er hensigtmæssige i løsningen og/eller I har ikke helt forstået problematikken.
    1- De viste typer, gør INTET ved hastigheden for to-hjulede trafikanter.
    2- Der er ingen problemer på vejen når man køre op ad bakken, stigningen mindsker naturligt hastigheden.
    3- Man er allerede kommet op i fart (over 50 kmt) inden man er nået ned til os i nummer 11.
    4 – Man kan uden videre forcere den viste type med over 50 kmt

    Morgentrafikken er et issue der ikke er nævnt; der ligger en børnehave i bunden af vejen, hvilket i sig selv burde afstedkomme meget effektive foranstaltninger.

    Du har tidigere kommenteret at ensretning giver højere hastigheder, da der ikke er modkørende trafik at tage hensyn til.
    Hvis Enghavevej gøres ensrettet i retning mod Vestergade, dvs. opad, vil der ikke komme biler ind på vejen med det ene formål at teste deres hastighed… Desuden stiger vejen så meget at man ikke køre over 40-50 kmt opad i forvejen.

    Vi har selv forsøgt at skabe hastighedsreduktion ved at parkere så det er svært at komme forbi, hvilket ikke har haft den fornødne effekt. Jeg synes at I bør genovervej løsningerne for Enghavevej. Jeg ser vores vej som et særtilfælde, dels pga. hældningen og dels pga. dens virke som smutvej og affyringsrampe. Vi kan og vil ikke nøjes med en løsning der ligger under standard.

    Jeg forstår simpelthen ikke at man bruger så mange penge uden at gå “all in”.
    Jeg har læst Rambølls notat om hvordan man er kommet frem til de viste løsninger og har dermed også læst at man vil analysere på om de har virket – hvorden har I tænkt jer at denne analyse skulle finde sted.

    Jeg kan andet steds se at Marievej påtænkes lukket i Vestergade – umiddelbart en god løsning. Lav Enghavevej til 30 kmt zone og lad os arve plantekummerne fra Marievej.

    Den ultimative løsning for Enghavevej ville være at lukke den lige efter indkørsel til Enemærket. Således vil der kun være trafik fra beboere på vejen.

    /Tobias

    • Hej Tobias Steen
      Jeg vil tage det med til vores rådgiver, om vi kan stramme mere op, end planlagt.
      En vejlukning løser ikke altid problemet med høj hastighed.
      Her kan jeg nævne Brydevej, hvor vi lige har fået henvendelse fra borger om, at der bliver kørt stærkt på trods af blind vej.

      Med hensyn til det “grønne” kan du have ret. Men træer og buske har af erfaring meget dårlige betingelser i de forholdsvis små heller. De skal konkurrere med asfalt og beton.

      Venlig hilsen
      Bente Hansen
      Svendborg Kommune

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s